گفت‌وگوی ماهنامه عصر تراکنش با دکتر مصطفی امینی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت گسترش فناوری‌های نوین

339
0

پیوند بانکداری دیجیتال و کشاورزی دیجیتال، و فناوری‌های مالی کشاورزی (AgFi) به‌عنوان گفتمانی جدید

در گفت‌وگویی که ماهنامه عصر تراکنش با دکتر مصطفی امینی، مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین داشت، به فعالیت‌های این شرکت و برنامه‌های جدیدی که در دستور کار دارند، پرداخته شد. دکتر مصطفی امینی، در این گفتگو اظهار داشت: شرکت گسترش فناوری‌های نوین تاکنون به علت تخصص‌گرایی، شرکتی محتاط در تعامل با اکوسیستم نوآوری کشور بوده؛ لذا مانند سایر شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات بانک‌های کشور نتوانسته یا نخواسته دستاوردهای ارزشمند خود را به عرصه بروز و ظهور بگذارد؛ اما هدف مدیریت جدید این شرکت، علاوه بر ساماندهی چابک فعالیت‌های جاری، توسعه فعالیت‌های نوآورانه و تعامل بیشتر با اکوسیستم فناوری‌ و نوآوری کشور است. مدیریت جدید، سه اولویت راهبردی را دنبال می‌کند: (1) استانداردسازی فعالیت‌های فناوری اطلاعات؛ (2) چابک‌سازی فرایندهای فناوری اطلاعات؛ (3) پلتفرمی‌سازی محصولات و خدمات دیجیتال. به عقیده دکتر امینی، کشاورزی دیجیتال یا هوشمند، یکی از فرصت‌های راهبردی و مهم در کشور است و شرکت گسترش فناوری‌های نوین قصد دارد با ایجاد پیوند بین بانکداری دیجیتال و کشاورزی دیجیتال و پیشگام بودن در حوزه‌های فناوری‌های مالی کشاورزی (AgFi) نقش فعال‌تری را در اکوسیستم بانکی کشور نسبت به گذشته ایفا کند. به گفته دکتر امینی، این شرکت در تلاش است بطور همزمان علاوه‌بر افزایش سطح کیفیت فناوری اطلاعات بانک کشاورزی، بلوغ اگ‌فین‌تک (AgFintech) را نیز در ایران ارتقاء دهد. دامنه فعالیت‌های شرکت گسترش فناوری‌های نوین در نقش هلدینگ فناوری اطلاعات بانک کشاورزی شامل موضوعات کلیدی بانک کشاورزی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات تخصصی سخت‌افزاری و پردازشی و مهندسی سامانه‌های بانکی همچون سامانه بانکداری متمرکز، موبایل‌بانک، اینترنت‌بانک و سامانه‌های ملی مختلف بوده و در صنعت پرداخت نیز این شرکت یکی از سهامداران اصلی شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) است. همچنین شرکت ایران سولار که ارائه‌دهنده خدمات ماهواره‌ای است یکی از شرکت‌های تابعه شرکت گسترش فناوری‌های نوین است. مصطفی امینی مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین می‌گوید: «اگرچه وظیفه اولیه این شرکت توسعه و نگهداشت سامانه‌های اصلی و زیرساخت‌های داده‌ای، ارتباطی و پردازشی بانک کشاورزی است؛ اما نباید به این موضوعات اکتفا کند و باید از طریق ایجاد درگاه‌های نوآوری، مقدمات ورود فناوری‌های نوآورانه به اکوسیستم بانک کشاورزی را فراهم کند. این شرکت در سراسر کشور دفاتر نمایندگی دارد و علاوه‌بر خدمات پایه‌ای، یک مجموعه مشتریان ویژه نیز دارد؛ شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی، شرکت سهامی بیمه ایران و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نمونه‌هایی از مشتریان ویژه این شرکت هستند.»  

دکتر امینی افزود: جهت‌گیری راهبردی ما، پیوند میان بانکداری دیجیتال و کشاورزی دیجیتال، اصلاح چیدمان ساختار سازمانی شرکت متناسب با اولویت‌های جدید بانک کشاورزی و صنعت بانکداری، ارتقای زیرساخت‌های موجود، تکمیل پروژه‌های ناتمام قبلی، فعالیت در حوزه بانکداری دیجیتال و فناوری‌های مالی کشاورزی و جذب متخصصان و افراد بااستعداد در حوزه‌های کاری مختلف فناوری اطلاعات بانکی در شرکت، اجرای طرح‌های مرتبط با تحول دیجیتال در بانک کشاورزی و توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر بانکداری باز در بخش کشاورزی، مبتنی بر تعامل سازنده با اکوسیستم نوآوری کشور، ایجاد پلتفرم بانکداری دیجیتال برای همه مردم ایران با تأکید بر بخش کشاورزی، توسعه فرهنگ دیجیتال، ایجاد نئوبانک‌ کشاورز، هماهنگی راهبردی با معاونت فناوری اطلاعات بانک کشاورزی، توسعه استفاده از اسناد تجاری دیجیتال در زنجیره ارزش کشاورزی و نیز تبدیل‌شدن به قدرتمندترین شرکت فناوری‌های نوین مالی در حوزه کشاورزی در سه سال آینده است.»

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت